Een zoekwoorden onderzoek geeft inzicht in wat (potentiële) klanten zoeken en welke woorden of woordcombinaties ze daarbij gebruiken.

Zowel het optimaliseren van een website voor zoekmachines als het opzetten/optimaliseren van bijvoorbeeld een Google Ads campagne begint bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Alle teksten voor de website, advertenties en links naar de website zullen namelijk worden gebaseerd op deze vooraf bepaalde zoekwoorden.

Dit onderzoek bestaat altijd uit de drie pijlers; eigen organisatie, concurrenten en zoekopdrachten.

Zoekwoorden eigen organisatie

De basis van ieder zoekwoorden onderzoek zal bestaan uit de zoekwoorden van de eigen organisatie. Hierbij gaat het er vooral om op welke woorden de organisatie op dit moment wordt gevonden en waar men op gevonden wilt worden.

Zoekwoorden concurrenten

Daarnaast moet er worden gekeken naar de (online) concurrentie. Op welke woorden worden zij nu gevonden en op welke woorden lijken zij gevonden te willen worden.

Dit is het meest intensieve onderdeel van het onderzoek en tegelijkertijd heel belangrijk, omdat dit in grote mate de kwaliteit van het onderzoek bepaalt.

Zoekwoorden door Google gebruikers

Bij het in kaart brengen van de zoekwoorden door Google gebruikers wordt gekeken naar de zoekfrequentie. De zoekfrequentie van alle zoekwoorden zal uiteindelijk bepalend zijn in de keuze van welke zoekwoorden gebruikt zullen gaan worden.

Hierbij moet de keuze worden gemaakt tussen hoge en lage concurrentie zoekwoorden en veel versus weinig gezochte zoekwoorden. In markten waar bijvoorbeeld hoge concurrentie op bepaalde zoekwoorden is, kan het interessant zijn om te focussen op weinig gezochte (zgn. long tail) zoekwoorden.

Het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek is specialistenwerk en is cruciaal voor jouw online succes. Wil je jouw zoekwoorden onderzoek door Tows laten uitvoeren? Neem dan contact met ons op.

Hoe gaan wij te werk?

Bij het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek doorlopen wij de volgende stappen:

  • Samenstellen lijst met potentiele zoekwoorden (in overleg met klant)
  • Verzamelen van zoekwoorden gebruikt door (online) concurrentie
  • Zoeken naar gerelateerde woorden en synoniemen
  • Vaststellen zoekwoordpotentieel (concurrentie t.o.v. zoekvolume)
  • Selectie van brede en gerichte zoekwoorden

Resultaat

Het resultaat is een sorteerbare Excel sheet met daarin een overzicht van alle zoekwoordcombinaties, het aantal maandelijkse zoekopdrachten door gebruikers van Google en een indexcijfer voor de relatieve concurrentie per zoekwoord(combinatie).

Op basis hiervan leveren wij een bondig advies waarin wij de resultaten interpreteren en aangeven welke woorden het meeste potentieel hebben voor jouw zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.

Hierin maken wij een onderscheid tussen brede en gerichte zoekwoorden. Focussen op brede zoekwoorden zal de vindbaarheid van de website/campagne verhogen. Focussen op gerichte zoekwoorden zal de conversie van de website/campagne verhogen.

Daarnaast is het te adviseren om het zoekwoordenonderzoek meteen als basis te gebruiken voor het schrijven van nieuwe blogberichten en/of (landings)pagina’s.

Meer bezoekers en omzet

De juiste inzet van de gevonden zoekwoorden resulteert in:

  • Meer relevante bezoekers op je website.
  • Betere vindbaarheid door jouw doelgroep.
  • Hogere conversie van je website (verhouding aantal websitebezoekers en het aantal dat contact opneemt/info aanvraagt/bestelling plaatst).

Interesse in een zoekwoorden onderzoek? Neem vrijblijvend contact met ons op.