Verbeter je online zichtbaarheid aan de hand van onderstaande 33 punten.

Marketingcommunicatie

1. Look & Feel
Een eenduidige huisstijl zorgt ervoor dat alles wat een organisatie vertegenwoordigt, ook zo wordt herkend.

2. Beeldgebruik
Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Beelden moeten daarom direct duidelijk maken waarin jouw bedrijf zich specialiseert en moeten ondersteunend zijn aan de boodschap die je vertellen wilt.

3. Tekst
Afhankelijk van het type dienst/product gaat de voorkeur van een bezoeker meestal uit naar korte en bondige teksten.

Identiteit

4. Bedrijfslogo prominent in beeld
Het logo is als het ware “het gezicht” van de organisatie. Het is daarom belangrijk dat deze net als de bedrijfsnaam onderscheidend is, past bij de organisatie en aanspreekt bij de doelgroep. Door het bedrijfslogo duidelijk te vertonen krijgen bezoekers die jouw organisatie al kennen bevestigd dat zij op de juiste website zijn en voor nieuwe bezoekers laat het een duidelijke indruk achter.

5. Propositie duidelijk
De propositie is de algemene boodschap die je aan de bezoeker wilt overbrengen. Wat beloof je? Wat is jouw onderscheidend voordeel? Welke waarden wil je met jouw merk/product/dienst associëren? Een goede propositie is betekenisvol, onderscheidend, past bij de organisatie en spreekt aan bij de doelgroep.

6. Homepagina binnen 5 seconden te scannen
Bezoekers op een website komen in de meeste gevallen met een doel. Omdat de tijd en aandacht van een bezoeker vaak beperkt is, dient de homepagina in enkele seconden duidelijk te kunnen maken of dat de bezoeker zijn doel op deze website kan behalen of niet.

7. Duidelijke route naar bedrijfsinformatie
Om vertrouwen te krijgen met een organisatie zijn bezoekers vaak op zoek naar bedrijfsinformatie zodat ze kunnen zien met wie ze eventueel zaken gaan doen. Het is daarom belangrijk dat deze informatie voor handen is en ook gemakkelijk te vinden is door de website bezoeker.

8. Duidelijke route naar contactinformatie
Andere veelgezochte informatie is de contactinformatie zoals telefoonnummers en email adressen. Het gaat hierbij vaak om bestaande relaties die een snelle vraag hebben. Het is daarom belangrijk dat de bezoeker niet eerst door verschillende hoepels hoeft te springen alvorens men de contactgegevens te zien krijgt.

Inhoud

9. Koptekst is duidelijk en relevant
Voor het verhogen van de relevantie moet de koptekst reflecteren wat er in de tekst verteld wordt.

10. Belangrijke informatie boven “paginavouw”
Boven de “paginavouw” is het bovenste gedeelte van een webpagina dat zichtbaar is in een browser zodra een webpagina is geladen. Omdat de bezoeker als eerste de informatie boven de “paginavouw” te zien krijgt is het belangrijk dat hier de aandacht gepakt wordt met de meest relevante informatie.

11. Opmaak en kleurstelling zijn consistent
Om een professionele indruk af te geven en de bezoeker een zo prettig mogelijk beleving te laten ervaren op jouw website is het belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van een consistente opmaak en kleurstelling.

12. Tekstopmaak (bijv. cursief, etc.) met mate
Het te veel wisselen van verschillende soorten opmaak kan storend zijn en afleiden van de boodschap.

13. Reclame en/of popups storen niet
Het vertonen van (te veel) reclame en/of popups kan storend zijn en afleiden van de boodschap.

Toegankelijkheid

14. Laadtijd
De laadtijd van een website bepaalt in grote mate de toegankelijkheid van een website. Ook nu de snelheid ven een gemiddelde internetverbinding flink is toegenomen, komt het voor dat het volledig weergeven van één webpagina meer dan 5 seconden duurt. Vanzelfsprekend belemmerd dit de toegankelijkheid en daarmee de gebruiksvriendelijkheid van een website.

15. Contrast tussen tekst en achtergrond
Doordat beeldscherminstellingen per bezoeker verschillen is het verstandig een zo gangbaar mogelijk contrast te gebruiken tussen de tekst en de achtergrond.

16. Tekstgrootte en spacing
De leesbaarheid van de getoonde informatie is mede afhankelijk van het gebruikte font, de grootte van de tekst en de ruimte tussen de letters en/of woorden.

17. Geen overdaad aan flash e.d.
Niet alle browsers kunnen even goed overweg met flash en in sommige browsers is het weergeven van flash uitgeschakeld. Daarbij kan een te drukke website bezoekers afschrikken.

18. Afbeeldingen hebben ALT tekst
De ALT tekst van afbeeldingen wordt gebruikt wanneer een afbeelding niet geladen kan worden en voor de interpretatie van de website door zoekmachines. Ook blinden en slechtzienden kunnen de website beter interpreteren wanneer er aan iedere afbeeldingen een ALT tekst is meegegeven.

19. Persoonlijke 404 pagina’s
Wanneer iemand een onjuiste of verwijderde URL op jouw website probeert te bezoeken, geeft de browser een standaard reactie dat de pagina niet gevonden kan worden. Je kan door middel van een persoonlijk 404 pagina deze bezoeker de juiste weg wijzen naar pagina’s die nog wel op jouw website aanwezig zijn.

Navigatie

20. Hoofdnavigatie is duidelijk en herkenbaar
Door een heldere en goed zichtbare hoofdnavigatie te gebruiken is het voor de bezoeker gemakkelijker om de weg te vinden binnen de website.

21. Menutitels zijn duidelijk en logisch
Door de menutitels zo beknopt en helder mogelijk te formuleren, verhoog je de relevantie voor bezoekers.

22. Aantal menu’s en knoppen is acceptabel
Een overdaad aan menu’s en knoppen kan de bezoeker in verwarring brengen en ervoor zorgen dat de bezoeker de gezochte informatie niet kan vinden.

23. Bedrijfslogo linkt naar de homepagina
Een ongeschreven regel, waar veel website bezoekers van uitgaan, is dat het bedrijfslogo links bovenaan de pagina een link naar de homepage bevat.

24. Links zijn herkenbaar en consistent
Door een andere kleur tekst te gebruiken en/of links te onderstrepen, zijn deze gemakkelijk te onderscheiden van de rest van de tekst.

25. Zoeken op de website is eenvoudig
Afhankelijk van de grote van de website kan een zoekfunctie zeer waardevol zijn om de bezoeker snel te laten vinden waar hij/zij naar op zoek is.

Zoekmachine optimalisatie

26. HTML titels duidelijk omschreven
De pagina titel is te zien in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat deze de juiste lengte heeft en de gewenste zoekwoorden bevat voor een goede doorklikratio.

27. Pagina omschrijving SEO vriendelijk
De pagina omschrijving is te zien in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat deze de juiste lengte heeft en de gewenste zoekwoorden bevat voor een goede doorklikratio.

28. Duidelijke en SEO vriendelijke URL’s
De pagina URL is te zien in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat deze de juiste indeling heeft en de gewenste zoekwoorden bevat voor een goede doorklikratio.

29. H1, H2 titels SEO vriendelijk
De H1 en H2 titels dienen duidelijk en relevant te zijn en geven de bezoekers en zoekmachines een indicatie van waar de webpagina over gaat.

Social media

30. Twitter
Vanuit zakelijk oogpunt is Twitter zeer interessant omdat er een nauwe relatie onderhouden kan worden met vele relaties tegelijkertijd. De verhouding tussen het aantal berichten, het aantal volgers en het aantal gevolgden bepaalt in hoge mate de effectiviteit van jouw Twitter profiel.

31. Facebook
Facebook is op dit moment wereldwijd het grootste sociale netwerk. Hoewel de nadruk vooral op particulieren lijkt te liggen, kunnen de mogelijkheden voor bedrijven zeer waardevol zijn.

32. LinkedIn
Bedrijven (en mensen) zijn geneigd eerst in hun eigen netwerk te kijken zodra ze op zoek zijn naar bepaalde producten, diensten en oplossingen. LinkedIn stelt bedrijven onder andere in staat om door middel van hun medewerkers hun expertise te etaleren en daardoor gevonden te worden door potentiële opdrachtgevers.

33. Overige
Afhankelijk van het type organisatie kunnen andere social media platformen interessant zijn. Een voorbeeld hiervan is Pinterest waarbij productafbeeldingen zeer goed tentoongesteld kunnen worden. En na Google heeft Youtube wereldwijd het hoogste aantal zoekopdrachten. Hier liggen veel kansen.