Veel bedrijven focussen zich op het aantrekken van meer bezoekers naar hun website of webshop. Bijvoorbeeld via social media, zoekmachine optimalisatie en online adverteren. Maar het aantrekken van extra bezoekers kan veel tijd, geld en energie kosten. In veel gevallen kan het proberen te verhogen van de conversie ratio een interessantere optie zijn.
Bekijk de video-versie van dit bericht: Bekijk op YouTube
Voordat we ingaan op wat conversie ratio optimalisatie is, moeten we eerst een duidelijk begrip hebben van wat een conversie is.
In de wereld van online marketing is een conversie een bezoeker van een website, webshop of app die een bepaalde actie onderneemt waardoor hij of zij een andere status krijgt. Bijvoorbeeld van bezoeker naar klant, van bezoeker naar lead of van bezoeker naar abonnee van een nieuwsbrief.
Conversies vinden dus plaats op het moment dat iemand een bestelling plaatst, een contactformulier invult, iets downloadt, een telefoonnummer belt of zich aanmeldt voor de nieuwsbrief.
Conversie ratio
Om vervolgens te bepalen wat de conversie ratio is moet je weten hoeveel bezoekers er zijn geweest en hoeveel conversies er hebben plaatsgevonden. Door het aantal conversies te delen door het aantal bezoekers en dit getal met 100 te vermenigvuldigen, krijg je de conversie ratio uitgedrukt in procenten. Als er 3 conversies hebben plaatsgevonden bij 100 bezoekers, heb je het dus over een conversieratio van 3%.
Voorspellende waarde
Een eigenschap van een conversie ratio is dat deze een voorspellende waarde heeft. Je kan op basis van een conversie ratio namelijk een goede inschatting maken van wat het effect van meer bezoekers zal zijn. Met een conversieratio van 3% kan je ervan uitgaan dat bij elke 100 extra bezoekers er 3 converteren naar bijvoorbeeld een lead, klant of abonnee.
Conversie ratio optimalisatie
De gemiddelde conversie ratio over een bepaalde periode is een goede prestatie indicator voor je website, webshop of app. En bij voorkeur is de conversie ratio zo hoog mogelijk. Een hoge conversie ratio betekent namelijk dat je website, webshop of app effectief, overtuigend en efficient is.
De gemiddelde conversie ratio van de meeste websites en webshops ligt tussen de 2% en 5%.
Zeker als er al veel bezoekers zijn en als de conversie ratio laag is, zal het proberen te verhogen van de conversie ratio heel lucratief zijn. Het proberen te verhogen van de conversie ratio wordt “conversie ratio optimalisatie” genoemd.
Het resultaat van conversie ratio optimalisatie
Zonder direct in te gaan op alle technieken die gebruikt worden voor conversie optimalisatie (zoals a/b testen en gebruikersanalyse), is het goed om te kijken naar de impact die het kan hebben op het uiteindelijke resultaat. Een hogere conversie ratio kan namelijk een heel sterk wapen tegen concurrentie zijn.
Om het effect van conversie ratio optimalisatie duidelijk te maken, zie je hieronder een rekenvoorbeeld.
Stel, je hebt een Google Ads campagne lopen. De gemiddelde kosten per klik (cpc) bedragen €0,50 en je ontvangt hiermee 1.000 bezoekers per maand. De totale kosten van deze Google Ads campagne bedragen dan €500. De producten in je webshop verkoop je voor €100 per stuk. De kostprijs van je product is €60. Dus de bruto winstmarge per verkocht product is €40.
Conversie ratio = 3%
Bij een conversie ratio van 3% verkoop je 30 producten. De kosten per conversie bedragen dan 500 / 30 = €16,67
Je omzet is dan 30 x €100 = €3.000 en je bruto winst 30 x €40 = €1.200. Minus de kosten van Google Ads is €1.200 – €500 = €700 netto winst. De netto winst per verkocht product is dan €700 / 30 = €23,33.
Conversie ratio verhogen naar 4%
Als we nu de conversie ratio door middel van conversie ratio optimalisatie verhogen naar 4% dan komen de getallen er als volgt uit te zien. Bij een conversie ratio van 4% verkoop je 40 producten. De kosten per conversie bedragen €500 / 40 = €12,50.
Je omzet is dan 40 x €100 = €4.000 en je bruto winst 40 x €40 = €1.600. Minus de kosten van Google Ads is €1.600 – €500 = €1.100 netto winst. De netto winst per verkocht product is dan €1.100 / 40 = €27,50.
Het multiplier effect
Je ziet nu dat een hogere conversie ratio 2 effecten heeft. Ten eerste zorgt het ervoor dat de kosten per conversie omlaag gaan. En ten tweede stijgt de netto winst. Is jouw conversie ratio hoger dan je concurrent, dan is het voor jou dus voordeliger om te adverteren met Google Ads. Daarbij verhoog je de winst, welke je kan gebruiken om je advertentiebudget mee te verhogen. Je kan er dan bijvoorbeeld voor kiezen om je biedingen per klik te verhogen om vervolgens de concurrentie weg te drukken en jouw eigen advertenties te laten stijgen in de zoekresultaten.
Stel dat je de €400 extra winst besteedt aan de Google Ads campagne en de extra bezoekers die je ermee aantrekt kosten €0,64 per klik. Dan kan je 625 extra bezoekers aantrekken. Bij een conversie ratio van 4% verkoop je dan 4% x 625 = 25 extra producten. De kosten per conversie bedragen €400 / 25 = €16.
Je extra omzet is dan 25 x €100 = €2.500 en je bruto winst 25 x €40 = €1.000. Minus de kosten van Google Ads is €1.000 – €400 = €600 netto winst. De netto winst per verkocht product is dan €600 / 25 = €24
Je ziet dat de kosten per conversie nog steeds lager zijn dan bij een conversie ratio van 3% en €0,50 per klik. En ook dat de winst per verkocht product nog steeds hoger is. En dat terwijl de extra bezoekers uit de Google Ads campagne duurder (€0,64 per klik) zijn.
De concurrentie
Voor een concurrent die nog op een conversie ratio van 3% zit, is dit al snel niet meer interessant. Bij de 625 extra bezoekers die zij met een extra budget van €400 en een cpc van €0,64 aan zouden aantrekken verkopen zij 625 x 3% = 18,75 producten. De kosten per conversie bedragen voor hun dan €400 / 18,75 = €21,33.
De extra omzet die ze ermee zouden behalen is 18,75 x €100 = €1.875 en de bruto winst €40 x 18,75 = €750. Minus de kosten van Google Ads is €750 – €400 = €350 netto winst. De netto winst per verkocht product is dan €350 / 18,75 = €18,67
Er komt dan een moment dat de concurrentie niet meer mee kan gaan met jouw biedingen, terwijl jij nog steeds winstgevend bent en veel meer producten verkoopt.
Kortom, het loont zeker de moeite om middels conversie ratio optimalisatie te proberen de conversie ratio van jouw website, webshop of app te verhogen.
Vanwege mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, heb ik me gespecialiseerd in online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere internet marketing zaken.
Hier kun je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.
Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
En voeg me gerust toe op LinkedIn!