Social Media

Overwegingen bij het schrijven van een social media plan

Social media bieden kansen en ook bedreigingen. Onder de noemer “social media” bestaan vele online platformen. Per organisatie afhankelijk kan een bepaalde mix van deze platformen ten dienste zijn van het behalen van de marketingdoelstellingen. Door het schrijven van een social media plan geef je richting aan de manier waarop de doelstellingen behaalt dienen te worden.

Voorbeelden van deze doelstellingen zijn:

  • Meer bezoekers naar website
  • Meer bezoekers naar winkel
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Leads genereren
  • Onderzoek
  • Promoten van een evenement
  • Het veroorzaken van mond-tot-mond reclame
  • Ontwikkelen van een online publiek
  • Werven van personeel
  • Het creëren van een platform voor…
  • Publiek geïnformeerd houden over…
  • Het verkrijgen van media aandacht
  • Het uitbreiden van het bestaande netwerk

 
Net als de keuze voor traditionele media moet bij het schrijven van het social media plan een zorgvuldige afweging worden gemaakt in de selectie van de platformen. Het grote voordeel van social media ten opzichte van traditionele media is de interactiviteit. Dit vergt een totaal andere denkwijze dan die bij traditionele media en is alleen succesvol als klantgericht denken het uitgangspunt is.

Traditionele branding -> Social branding
Klanten -> Mensen
Identiteit -> Persoonlijkheid
Reclame -> Dialoog
Service -> Relatie

Voordat men begint met het gebruik van verschillende social media is het daarom aan te raden een social media plan op te stellen met richtlijnen over welke content er op welke platformen door wie gedeeld wordt.

Het algemene doel van het delen van content is het beïnvloeden van houding, perceptie, gevoelens, intenties en gedragingen met betrekking tot de organisatie. Omdat we via social media de connectie proberen te vinden met het publiek moeten we meerwaarde bieden door het delen van “leuke”, “mooie” en “informatieve” content welke passen bij de interessegebieden van onze doelgroep(en). Bij voorkeur content die mensen graag delen met hun sociale netwerk.

Te denken valt hier aan de volgende content-types:

  • Nieuws
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Trivia
  • Vragen
  • Aanbevelingen
  • Mening over andere content
  • Evenementen
  • Tips
  • Ervaringen

 
Berichten via social media zijn massacommunicatie en persoonlijke communicatie tegelijkertijd, waardoor in de praktijk iedereen alles ziet. Dit heeft voor- en nadelen. Het in kaart brengen van de verschillende publieksgroepen geeft inzicht in wie allemaal toegang hebben tot de gedeelde informatie. Het helpt ook bij het in kaart brengen van de informatiebehoefte van de verschillende publieksgroepen. Bij publieksgroepen valt te denken aan:

  • Medewerkers
  • Bestaande klanten (evt. uitgesplitst in DMU)
  • Potentiële klanten (evt. uitgesplitst in DMU)
  • Investeerders
  • Algemene publiek
  • Lokale gemeenschap
  • Media (pers, radio, tv, internet)
  • Leveranciers
  • Retailers
  • Distributeurs
  • Concurrenten

 
Het is vooral belangrijk dat social media nooit als doel op zich worden gezien, maar altijd ondersteunend aan de bedrijfsdoelstellingen. Indien juist ingezet kan het zeer waardevol zijn. Anderzijds kan een slecht doordachte implementatie zeer schadelijk zijn voor het imago van een organisatie.

Vond je dit interessant?

Mijn naam is Raymond Veldkamp en ik schrijf regelmatig over social media en andere internet marketing zaken.

Hier kan je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.

Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.

En voeg me gerust toe op LinkedIn en Twitter!

Delen is leuk!
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn