De 5 woorden die tot meer verkoop leiden

De 5 woorden die tot meer verkoop leiden

Wat als je door middel van de juiste woorden de conversie van jouw webshop enorm kan verhogen? Gewoon simpel door een paar woorden toe te voegen, meer verkopen en hierdoor je omzet flink laten stijgen. Lijkt dat je wat?

Volgens verschillende onderzoekers bestaan deze woorden en worden deze al jarenlang gebruikt door professionele copywriters in de reclamewereld.

conversie optimalisatieIn allerlei wetenschappelijke studies hebben deze woorden bewezen dat ze inderdaad mensen (onbewust) aanzetten tot actie.

De basisgedachte hierachter is dat wij mensen dagelijks duizenden beslissingen maken. Omdat wij al deze (kleine) beslissingen niet met ons bewustzijn kunnen maken, hebben wij ons onderbewustzijn getraind dit voor ons te doen. Dit gaat in de meeste gevallen goed.

Neem bijvoorbeeld autorijden. Bij je eerste rijlessen denk je nog na over iedere handeling. Sturen, kijken, remmen, koppeling, schakelen, richtingaanwijzer, etc. Maar al snel gaan al deze handelingen als vanzelf en denk je er niet meer bij na.

Zodra het licht op groen gaat (de trigger), speelt ons onderbewuste brein een bandje af dat het al vele malen vaker gedaan heeft. Versnelling in zijn 1, gas geven, koppelen en opschakelen totdat de juiste snelheid is bereikt.

Zo’n standaard “bandje” wordt door diverse triggers duizenden keren per dag afgespeeld. Ieder mens bezit grenzeloos veel van dit soort “bandjes” die we in allerlei situaties gebruiken.

Ook als we online aan het shoppen zijn, leest ons onderbewustzijn mee en pikt dan allerlei triggers en signalen op die ons lees- en klikgedrag beïnvloeden. Een aantal van deze trigger-woorden zijn zo universeel en zo hard ingebakken dat ze bijna altijd werken.

5 van de woorden die ons instinctieve gedrag triggeren en beïnvloeden zijn: omdat, gratis, nu, jij en nieuw.

1. Omdat

Als je wilt dat mensen actie nemen, geef ze dan altijd een reden. Door gebruik te maken van woorden zoals “omdat” en “doordat”, geef je mensen die reden. Uit onderzoek blijkt dat het niet eens uitmaakt of het een valide reden is. Onbewust zien mensen al snel een logica als het woord omdat gebruikt word.

2. Gratis

Als iets gratis is, kost het niets. Mensen houden van gratis en in combinatie met een beperkt aanbod worden mensen zelfs heel hebberig.

Het woord gratis zegt tegen je onderbewuste ook dat er zich een kans voordoet zonder gevaar. Zonder potentieel verlies.

Een valkuil bij het woord gratis is dat men dan ook verwacht dat iets echt gratis is. Ze zijn daarna minder in de koopstemming. Dit woord kan je daarom het beste inzetten door bijvoorbeeld het gratis weggeven van een e-book via email. Zo zorg je ervoor dat je ze op een later moment weer kan mailen en ze dichter bij een aankoop kan brengen.

3. Jij

Mensen nemen eerder iets aan van een vriend dan van een bedrijf zonder gezicht. Maak het daarom zo persoonlijk mogelijk. Ook voelen zij zich door het woord jij direct aangesproken (u is bijvoorbeeld afstandelijker) en ze hebben eerder het idee dat hetgeen verteld wordt op zichzelf betrekking heeft.

4. Nu, direct en snel

Door woorden zoals nu, direct en snel te gebruiken, trigger je een gevoel van urgentie. De lezer heeft daardoor het idee dat hij snel moet handelen. Gebruik dit in combinatie met een product met een beperkte beschikbaarheid of een tijdelijke prijsverlaging om de hebberigheid van de lezer nog verder aan te wakkeren.

5. Nieuw

Als ons brein het woord nieuw leest, denkt het automatisch dat het om iets gaat dat we nog niet kennen en wellicht wel een kans voor ons biedt. Omdat het nieuw is, zijn er waarschijnlijk ook weinig anderen die er al van weten. Dus biedt het de mogelijkheid er als eerste gebruik van de te maken om zo een voorsprong op anderen te behalen.

Natuurlijk is het niet zo dat je deze woorden te pas en te onpas kan uitstrooien over je teksten. De woorden beïnvloeden de betekenis en de sfeer van de tekst als ook het gevoel de motivatie van de lezer. Het is daarom belangrijk dat je dit telkens goed test en meet of je verschil merkt in doorklikratios en conversies.

Wil je hier meer over lezen? Dan kan ik je aanbevelen het boek Invloed van Robert C. Cialdini te lezen. Ook een aanrader om te lezen is het boek Cashvertising, geschreven door Drew Eric Whitman.

Vond je dit interessant?

Mijn naam is Raymond Veldkamp en ik schrijf regelmatig over conversie optimalisatie en andere internet marketing zaken.

Hier kan je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.

Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
Dat motiveert mij gelijk ook om meer over deze onderwerpen te schrijven 🙂

En voeg me gerust toe op LinkedIn en Twitter!

Ondernemershuis Birkstaete

Tows Marketing is verhuisd!

Na een periode van flexibel werken vanaf verschillende locaties is Tows Marketing vanaf heden gevestigd op de Birkstraat 95-01 in Soest.

Het kantoor bevindt zich in Ondernemershuis Birkstaete waar diverse andere ondernemingen zijn gevestigd.

Door de regelmatige verhuur van vergaderruimtes en flexwerkplekken is het een levendige werkomgeving en heerst er een zeer prettig ondernemersklimaat.

Benieuwd naar het kantoor? Maak gerust een afspraak voor een kop koffie.

web check

Is uw website optimaal? Vraag de web check aan!

Terecht besparen veel bedrijven momenteel op hun communicatie. En terecht vindt elke ondernemer een website van het grootste belang voor de verkoop.

Meetbare resultaten

In deze tijden moet een website meer dan ooit aantoonbaar een goede conversie van leads naar klanten en omzet opleveren. Zeg eens eerlijk: is uw website optimaal? Levert deze meetbaar de gewenste resultaten op? Gebruikt u pakkende beelden en bondige tekst die geoptimaliseerd is voor zoekmachines? En wordt uw website goed gevonden door uw online doelgroep?

Uitvoerige Web check voor slechts € 150,-

U wilt aantoonbaar meer resultaten halen uit uw website en social media? Vraag dan onze uitgebreide web check aan. Na een gesprek van maximaal 1 uur over uw integrale marketingcommunicatie-aanpak ontvangt u binnen circa 5 werkdagen een waardevol en verrassend uitvoerig maar bondig en praktisch adviesrapport. Hierin staan tal van waardevolle marketing(technische) adviezen, tips en trucs voor optimaal online succes. Exact toegespitst op uw website en inzet van social media.

Aan de hand van 35 punten lichten wij uw online aanwezigheid volledig door. En gaan we onder andere diepgaand in op de look & feel van uw website, beeld- en (SEO) tekstgebruik, toegankelijkheid, navigatie, zoekmachine-optimalisatie en de inzet van social media. Onze uitgebreide web check heeft een waarde van € 600,-. Tijdelijke introductieprijs: slechts € 150,-.

Vraag onze uitgebreide web check aan.

Strategische partner Rhinoz Marketing Creations Soest

Strategisch partnership Rhinoz Marketing Creations

Tows marketing is een strategisch partnership aangegaan met Jeroen van Netten van Rhinoz Marketing Creations uit Soest. Gezamenlijk hebben wij de web check ontwikkeld waarmee wij bedrijven in Soest en omgeving helpen om kritisch naar hun online presentatie te kijken. Op basis van de resultaten van de web check kunnen wij vervolgens helpen om de online performance van deze bedrijven een nieuwe impuls te geven.

Social Media

Overwegingen bij het schrijven van een social media plan

Social media bieden kansen en ook bedreigingen. Onder de noemer “social media” bestaan vele online platformen. Per organisatie afhankelijk kan een bepaalde mix van deze platformen ten dienste zijn van het behalen van de marketingdoelstellingen. Door het schrijven van een social media plan geef je richting aan de manier waarop de doelstellingen behaalt dienen te worden.

Voorbeelden van deze doelstellingen zijn:

  • Meer bezoekers naar website
  • Meer bezoekers naar winkel
  • Naamsbekendheid vergroten
  • Leads genereren
  • Onderzoek
  • Promoten van een evenement
  • Het veroorzaken van mond-tot-mond reclame
  • Ontwikkelen van een online publiek
  • Werven van personeel
  • Het creëren van een platform voor…
  • Publiek geïnformeerd houden over…
  • Het verkrijgen van media aandacht
  • Het uitbreiden van het bestaande netwerk

 
Net als de keuze voor traditionele media moet bij het schrijven van het social media plan een zorgvuldige afweging worden gemaakt in de selectie van de platformen. Het grote voordeel van social media ten opzichte van traditionele media is de interactiviteit. Dit vergt een totaal andere denkwijze dan die bij traditionele media en is alleen succesvol als klantgericht denken het uitgangspunt is.

Traditionele branding -> Social branding
Klanten -> Mensen
Identiteit -> Persoonlijkheid
Reclame -> Dialoog
Service -> Relatie

Voordat men begint met het gebruik van verschillende social media is het daarom aan te raden een social media plan op te stellen met richtlijnen over welke content er op welke platformen door wie gedeeld wordt.

Het algemene doel van het delen van content is het beïnvloeden van houding, perceptie, gevoelens, intenties en gedragingen met betrekking tot de organisatie. Omdat we via social media de connectie proberen te vinden met het publiek moeten we meerwaarde bieden door het delen van “leuke”, “mooie” en “informatieve” content welke passen bij de interessegebieden van onze doelgroep(en). Bij voorkeur content die mensen graag delen met hun sociale netwerk.

Te denken valt hier aan de volgende content-types:

  • Nieuws
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Trivia
  • Vragen
  • Aanbevelingen
  • Mening over andere content
  • Evenementen
  • Tips
  • Ervaringen

 
Berichten via social media zijn massacommunicatie en persoonlijke communicatie tegelijkertijd, waardoor in de praktijk iedereen alles ziet. Dit heeft voor- en nadelen. Het in kaart brengen van de verschillende publieksgroepen geeft inzicht in wie allemaal toegang hebben tot de gedeelde informatie. Het helpt ook bij het in kaart brengen van de informatiebehoefte van de verschillende publieksgroepen. Bij publieksgroepen valt te denken aan:

  • Medewerkers
  • Bestaande klanten (evt. uitgesplitst in DMU)
  • Potentiële klanten (evt. uitgesplitst in DMU)
  • Investeerders
  • Algemene publiek
  • Lokale gemeenschap
  • Media (pers, radio, tv, internet)
  • Leveranciers
  • Retailers
  • Distributeurs
  • Concurrenten

 
Het is vooral belangrijk dat social media nooit als doel op zich worden gezien, maar altijd ondersteunend aan de bedrijfsdoelstellingen. Indien juist ingezet kan het zeer waardevol zijn. Anderzijds kan een slecht doordachte implementatie zeer schadelijk zijn voor het imago van een organisatie.

Vond je dit interessant?

Mijn naam is Raymond Veldkamp en ik schrijf regelmatig over social media en andere internet marketing zaken.

Hier kan je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.

Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.

En voeg me gerust toe op LinkedIn en Twitter!