Ben je op zoek naar nieuwe content voor je website voor een betere vindbaarheid en wil je weten welke onderwerpen daar voor gaan zorgen? Naast het gebruik van een zoekwoorden onderzoek kan een simpele analyse van het huidige zoekgedrag op jouw website een hele waardevolle bron zijn.
Door met een zoekfunctie op je website bij te houden waar men naar zoekt op je website, kan je snel zien waar de interesse ligt van mensen die je website bezoeken. Een tekstschrijver (met kennis van SEO) kan met deze informatie bestaande pagina’s van jouw website nog beter maken of compleet nieuwe content creëren. In beide gevallen zul je zien dat je website beter zal gaan scoren voor de betreffende zoekwoorden.
Zoekopdrachten bijhouden met Google Analytics
Het bijhouden van de zoekopdrachten op je website gaat heel gemakkelijk via Google Analytics. Als je gebruik maakt van een WordPress website, is de standaard “Queryparameter” de letter “s”. Je kan dit op jouw website testen door achter je domeinnaam in de zoekbalk “?s=zoekterm” te plaatsen. Bijvoorbeeld https://Tows.nl/?s=seo.
Heb je geen WordPress website? Dan kan je proberen zelf een zoekopdracht op je website uit te voeren. Staat er een letter, woord of zin achter een vraagteken en voor het “=” teken? Dan is dat de “Queryparameter” die je moet onthouden.
Door in Google Analytics links onderaan op “Beheerder” te klikken, kom je in de beheerders weergave van je account. Daar klik je vervolgens op “Instellingen voor dataweergave”.
Je ziet nu helemaal onderaan de “Instellingen voor Site Search”. Zorg ervoor dat “Site Search bijhouden” aan staat en vul bij “Queryparameter” de letter “s” in als je een WordPress website hebt. Heb je geen WordPress website? Dan vul je de door jou gevonden Queryparameter in, zoals eerder beschreven.
Zodra dit goed is ingesteld zal Google Analytics alle zoekopdrachten gaan bijhouden. De resultaten kan je bekijken in het Google Analytics overzicht via: Gedrag > Zoekopdrachten op site > Zoektermen.
Implementatie van de zoektermen
Zoals gezegd kan deze informatie heel waardevol zijn voor een betere vindbaarheid van jouw website. Het simpelweg verwerken van deze zoektermen in je teksten zal echter niet voldoende zijn. Mijn advies is dan ook om de teksten van jouw website op basis van deze informatie te laten herzien door een tekstschrijver die beschikt over diepgaande SEO kennis. De juiste implementatie zal een positieve bijdrage leveren aan de vindbaarheid, zonder de bestaande posities te benadelen.
Ben je op zoek naar een tekstschrijver die jou hierin kan ondersteunen of heb je vragen over de implementatie van bovenstaande techniek? Neem dan direct contact met ons op.
Vanwege mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, heb ik me gespecialiseerd in online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere internet marketing zaken.
Hier kun je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.
Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
En voeg me gerust toe op LinkedIn!