Een grote autodealer in het midden van Nederland adverteerde alle auto’s die ze hadden staan op Marktplaats. Want: “Er komen leads binnen, dus het werkt.”
Maar die leads kostten op een gegeven moment gezamenlijk €20.000 per maand.
En hoewel we hun Google Ads-campagnes al efficiënter maakten (meer resultaat, minder kosten), bleef Marktplaats onaangeraakt.
Waarom?
📌 Bang om kansen te missen
📌 De concurrentie zit er ook
📌 Leads bleven wél binnenkomen
Toch voelde het voor mij als marketeer alsof ze met hagel aan het schieten waren. Veel bereik, weinig precisie.
Ik wist: dit kan slimmer. Maar dan wel met data, zoals we dat ook doen in de datarijke wereld van Google Ads.
Daar kun je optimaliseren op basis van talloze signalen. Maar bij bezoekers via Marktplaats? Vrijwel geen data. Je ziet alleen dát iemand via Marktplaats komt – niet via welke advertentie of waarom.
Hoe kunnen we Marktplaats blijven benutten en optimaliseren? De kosten verlagen en de resultaten verbeteren?
Van zo’n uitdaging word ik enthousiast!
Tijd voor een datagedreven aanpak.
We vermoedden dat sommige auto’s veel aandacht trokken, maar slecht converteerden. Denk: luxe modellen met “kijken, kijken, niet kopen”-publiek.
De oplossing:
✅ Ik bouwde een eigen tool in JavaScript die unieke UTM-links genereerde voor iedere advertentie
✅ Iedere link bevatte gestructureerde kenmerken: merk, model, bouwjaar, kleur, prijsklasse, etc.
✅ Via aangepaste dimensies in Google Analytics konden we die data verzamelen
✅ En we bouwden een interactieve rapportage voor continue inzicht
Resultaat: Tot in detail konden we zien welke auto’s het goed deden op Marktplaats en welke totaal niet.
Zwarte auto’s vs. rode. Audi vs. Volvo. 2015 vs. 2021. Diesel vs. elektrisch.
En toen kwam het aha-moment bij de dealer:
“Wacht eens even… deze auto’s trekken wél veel kliks, maar géén serieuze kopers. Die zetten we dus voortaan niet meer op Marktplaats.”
Het effect?
🚀 Van €20.000 naar €5.000 per maand aan advertentiekosten
📈 Een veel hogere conversie (bezoekers naar kopers) via Marktplaats dan ooit
🎯 Geen “schieten met hagel” meer, maar heel gericht adverteren
⌛ En een flinke tijdsbesparing op advertentieplaatsing
Voor mij was dit een perfect voorbeeld van wat er gebeurt als je data, de juiste tools én vertrouwen bij elkaar brengt.
Wil je weten hoe jij meer grip kunt krijgen op je marketingkosten – of gewoon even sparren? Stuur me een bericht!

Met mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, help ik bedrijven met hun online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere onderwerpen binnen online marketing.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe artikelen? Meld je hier aan voor e-mailupdates!
Heb je een vraag, wil je sparren of kan ik je ergens mee helpen? Stuur me gerust een bericht!
Wil je liever op een later moment contact hebben? Laten we connecten op LinkedIn.