Contentmarketing is nu een essentieel onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf met groeiambities. Maar toch onderschatten veel marketeers het belang van een zorgvuldig gepland en goed gedocumenteerd contentplan.
Wat is een contentplan?
Een contentplan is een document waarin je beschrijft wat je wilt publiceren, via welke kanalen en op welke momenten je dit wilt publiceren. Een contentplan helpt om de focus te behouden op je doelen en om ervoor te zorgen dat je regelmatig nieuwe inhoud publiceert. Het helpt ook om de efficiëntie te verhogen en om tijd te besparen door te weten wat je wanneer wilt publiceren.
Bepaal je doelen
Voordat je begint met het maken van een contentplan, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers aantrekken, je merknaam vestigen of je producten en diensten promoten? Dit zal bepalen welke soorten inhoud je wilt maken en hoe je deze wilt presenteren.
Maak een lijst met onderwerpen
Bedenk op basis van een zoekwoordenonderzoek welke onderwerpen relevant zijn voor je doelgroep en hoe deze aansluiten op je doelen. Maak een lijst met ideeën voor blogberichten, video’s, infographics of andere vormen van inhoud die je wilt maken.
Wat is een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek brengt in kaart welke zoektermen gebruikt worden wanneer men zoekt naar informatie, advies, hulp, producten en diensten binnen jouw markt. In de basis geeft dit je inspiratie en ideeën voor content die je kunt gaan schrijven.
Een zoekwoordenonderzoek geeft ook een inschatting van hoe vaak er per maand wordt gezocht met deze zoektermen. Daarnaast geeft het inzicht in hoe moeilijk of makkelijk het is om hoog te scoren op deze zoektermen tussen de advertenties en binnen de organische zoekresultaten van Google.
Zeker voor een nieuwe website is het belangrijk om deze stap niet over te slaan, omdat het moeilijk is om met een beginnende website veel bezoekers aan te trekken. Het advies is daarom ook om te zoeken naar zoektermen waar maandelijks vaak op gezocht wordt en waar nog weinig concurrentie op is.
Waar moet je op letten bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek?
Bij een zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om te letten op de volgende zaken:
Relevantie
Zorg ervoor dat de zoekwoorden die je gebruikt relevant zijn voor je doelgroep en het onderwerp van je website of content.
Zoekvolume
Kijk naar het zoekvolume van je zoekwoorden om te bepalen hoe populair ze zijn en hoeveel concurrentie je kunt verwachten. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume kunnen moeilijker zijn om een goede positie in de zoekresultaten voor te verkrijgen.
Moeilijkheidsgraad
Bekijk de moeilijkheidsgraad van het ranken voor de zoekwoorden die je overweegt (ranken = een positie in de zoekresultaten verkrijgen). Zoekwoorden met een lage moeilijkheidsgraad zijn waarschijnlijk gemakkelijker te ranken dan zoekwoorden met een hoge moeilijkheidsgraad.
Zoekintentie van de zoekopdracht
Overweeg de intentie achter de zoekopdrachten van je doelgroep. Zoeken mensen naar informatie, naar een product of dienst, of naar een specifieke actie (zoals het doen van een aankoop)? Zorg ervoor dat je zoekwoorden aansluiten bij de intentie van je doelgroep.
Long-tail zoekwoorden
Overweeg ook het gebruik van lange trefwoorden (long-tail keywords), die specifieker en minder concurrerend zijn dan korte, algemene zoekwoorden. Long-tail keywords kunnen nuttig zijn om gerichte bezoekers naar je website te trekken.
De beste software voor een zoekwoordenonderzoek
Er zijn verschillende softwaretools om te gebruiken voor een zoekwoordenonderzoek. We zullen een aantal van de meest gebruikte tools bespreken die je kunt gebruiken voor jouw zoekwoordenonderzoek. Sommige tools zijn gratis en andere tools zijn betaald, maar zijn gratis om te proberen. Deze zijn dan vaak beperkt ten opzichte van de betaalde versies.
Google Ads Keyword Planner
De Google Ads Keyword Planner is een gratis tool van Google en is specifiek bedoeld voor het onderzoeken van zoekwoorden voor Google Ads-campagnes, maar is ook nuttig voor het onderzoeken van zoekwoorden voor SEO. De tool biedt informatie over het zoekvolume van zoekwoorden en geeft aan welke zoekwoorden het meest relevant zijn voor je doelgroep.
Ahrefs Keywords Explorer
De Ahrefs Keywords Explorer is een betaalde tool voor SEO-onderzoek die informatie biedt over het zoekvolume van zoekwoorden, de concurrentie voor bepaalde zoekwoorden en de prestaties van websites voor specifieke zoekwoorden. Ahrefs biedt ook informatie over de backlinks van websites en kan worden gebruikt voor het onderzoeken van concurrenten.
SEMrush
SEMrush is ook een betaalde tool voor SEO-onderzoek die informatie biedt over zoekwoorden, backlinks en website-prestaties. SEMrush biedt ook gedetailleerde rapporten over de prestaties van websites in zoekmachines en kan worden gebruikt voor het onderzoeken van concurrenten.
Moz Keyword Explorer
De Moz Keyword Explorer is een betaalde tool met verschillende functionaliteiten, waaronder zoekwoordenonderzoek. Je kunt zoekwoorden opgeven en de tool geeft dan informatie over de zoekvolumes, de concurrentie en de kwaliteitsscore voor die zoekwoorden.
KWFinder
KWFinder is een betaalde tool die specifiek gericht is op zoekwoordenonderzoek. Je kunt zoekwoorden opgeven en de tool geeft dan informatie over de zoekvolumes, de concurrentie en de zoektrends voor die zoekwoorden.
Google Trends
Google Trends is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om te zien hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn gedurende een bepaalde periode. Je kunt zoekwoorden opgeven en de tool geeft dan informatie over de zoektrends voor die zoekwoorden.
Ubersuggest
UberSuggest is een gratis zoekwoordenonderzoek tool die je kunt gebruiken om ideeën op te doen voor zoekwoorden en om informatie te verkrijgen over de zoekvolumes, de concurrentie en de zoektrends voor bepaalde zoekwoorden. Je kunt UberSuggest gebruiken door een zoekwoord of een zin op te geven en de tool geeft dan lijsten met verwante zoekwoorden die je kunt gebruiken. De tool biedt ook informatie over hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden gezocht op Google en hoe populair ze zijn gedurende een bepaalde periode. UberSuggest is een handig hulpmiddel om te gebruiken bij het maken van een contentplan en om te zien welke zoekwoorden het beste bij je doelgroep passen.
Er is geen “beste” softwaretool voor een zoekwoordenonderzoek, omdat dit afhangt van je behoeften en budget. Het is aan te raden om verschillende tools te proberen en te kijken welke het beste bij je wensen past.
Op basis van het zoekwoordenonderzoek heb je als het goed is meerdere goede zoekwoorden gevonden waar je content voor kunt gaan schrijven.
Maak een planning
Bepaal hoe vaak je nieuwe inhoud wilt publiceren en op welke dagen. Zorg ervoor dat je voldoende tijd hebt om de inhoud te maken en te publiceren. Maak bijvoorbeeld een planning voor een week, een maand of een jaar.
Maak een kalender
Maak een kalender met daarop alle inhoud die je wilt publiceren en op welke datum je deze wilt publiceren. Een spreadsheet in Excel of Google Sheets werkt het beste hiervoor. Zorg ervoor dat je rekening houdt met vakanties, feestdagen of andere belangrijke data die van invloed kunnen zijn op de planning van je inhoud.
Bewaak de voortgang
Houd de voortgang van je contentplan bij en pas de planning aan als dit nodig is. In je spreadsheet kun je bijvoorbeeld de status van elk stuk content bijhouden.
Hulp nodig bij het maken van een contentplan? Wij helpen je graag! Neem contact op
Vanwege mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, heb ik me gespecialiseerd in online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere internet marketing zaken.
Hier kun je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.
Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
En voeg me gerust toe op LinkedIn!