Er komen inmiddels meer bezoekers op je website via een tablet/mobiel dan via een desktop. En het aantal smartphones en tablets (en het gebruik daarvan) neemt nog steeds in razend tempo toe.
De consument verwacht ook dat alle websites op het internet meegaan met deze trend.
Bezoekers via mobiele telefoons verwachten dat een website gewoon goed leesbaar is, ongeacht het apparaat waarmee ze werken.
De realiteit is echter dat veel websites nog niet responsive zijn, waardoor het bouncepercentage (bezoekers die de website direct weer verlaten) onnodig hoog is.
Dat Google websites beter gaat waarderen op basis van de device vriendelijkheid was dan ook wel te verwachten.
Is jouw website mobiel-vriendelijk?
Check het hier
Dikke vinger
We kennen het allemaal. Een website met veel kleine tekst en te grote afbeeldingen, waardoor je moet inzoomen en van links naar rechts moet scrollen.
Dat maakt het vinden van de juiste informatie tot een frustrerende zoektocht.
En dan heb je nog de links die altijd te dicht bij elkaar staan, waardoor je vinger altijd te dik is en je per ongeluk, maar onvermijdelijk, de verkeerde link aanklikt.
Dit probleem wordt verholpen door je website responsive te maken, wat zorgt voor een aanzienlijk lager bouncepercentage.
De content van de website past zich dan aan op de grootte van het scherm en is daardoor op ieder device goed leesbaar en alle functies zijn goed te gebruiken.
Bezoekers raken vervolgens niet geïrriteerd en ervaren een gebruiksvriendelijke website.
Het eerste contact met jouw bedrijf is vaak via de website. Dus als dat contact positief wordt ervaren, is de kans groter dat men de volgende stap zet.
Altijd bereikbaar
Potentiële klanten hebben hun telefoon altijd bij zich en gebruiken deze overal. Zij willen jouw website bezoeken op het moment dat het hen uitkomt, via het apparaat van hun keuze.
Vaak wordt er gezocht naar adresgegevens, telefoonnummers en openingstijden, maar ook producten, diensten, nieuws- en blogartikelen worden veel bekeken via mobiele browsers.
Een responsive website is altijd door iedereen bereikbaar.
Makkelijk te delen
Doordat veel gebruikers van mobiele telefoons apps zoals Whatsapp, Twitter en Facebook hebben geïnstalleerd, gaat het delen van mobiele content heel makkelijk.
Het bereik van jouw content (webpagina’s, berichten en afbeeldingen) kan daarmee in razend tempo toenemen.
Weinig programmeerwerk
Met een voor mobiel geschikte website heb je geen mobiele app nodig. Daarbij is een responsive website op ieder merk toestel te bekijken.
Er hoeft dus niet, zoals bij apps, voor verschillende platformen (zoals iPhone, Android, Windows, Blackberry) geprogrammeerd te worden.
Daarbij kan een bestaande website vaak heel gemakkelijk aangepast worden naar een responsive website.
Er hoeft dus niet een compleet nieuwe website te worden ontworpen.
Betere vindbaarheid
Het is tegenwoordig zelfs zo dat zoekmachines zoals Google een hogere positie in de zoekresultaten geven aan “mobiel vriendelijke” websites. Waardoor een responsive website beter vindbaar wordt.
Kortom, een responsive website:
- Geeft een optimale weergave op PC, tablet en smartphone
- Is beter vindbaar (meer bezoekers)
- Is vele malen gebruiksvriendelijker
- Communiceert jouw belangrijkste boodschap(pen) beter
- Maakt het delen van content heel makkelijk
- Draagt bij aan een positieve ervaring met jouw bedrijf
- Verhoogt de conversie van je website: meer klanten en meer omzet!

Vanwege mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, heb ik me gespecialiseerd in online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere internet marketing zaken.
Hier kun je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.
Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
En voeg me gerust toe op LinkedIn!
1 thoughts on “Een responsive website: kleine investering, grote kansen!”
Comments are closed.