Wat als je door middel van de juiste woorden de conversie van jouw webshop enorm kan verhogen? Gewoon simpel door een paar woorden toe te voegen, meer verkopen en hierdoor je omzet flink laten stijgen. Lijkt dat je wat?
Volgens verschillende onderzoekers bestaan deze woorden en worden deze al jarenlang gebruikt door professionele copywriters in de reclamewereld.
In allerlei wetenschappelijke studies hebben deze woorden bewezen dat ze inderdaad mensen (onbewust) aanzetten tot actie.
Hoe werkt het?
De basisgedachte hierachter is dat wij mensen dagelijks duizenden beslissingen maken. Omdat wij al deze (kleine) beslissingen niet met ons bewustzijn kunnen maken, hebben wij ons onderbewustzijn getraind dit voor ons te doen. Dit gaat in de meeste gevallen goed.
Neem bijvoorbeeld autorijden. Bij je eerste rijlessen denk je nog na over iedere handeling. Sturen, kijken, remmen, koppeling, schakelen, richtingaanwijzer, etc. Maar al snel gaan al deze handelingen als vanzelf en denk je er niet meer bij na.
Zodra het licht op groen gaat (de trigger), speelt ons onderbewuste brein een bandje af dat het al vele malen vaker gedaan heeft. Versnelling in zijn 1, gas geven, koppelen en opschakelen totdat de juiste snelheid is bereikt.
Zo’n standaard “bandje” wordt door diverse triggers duizenden keren per dag afgespeeld. Ieder mens bezit grenzeloos veel van dit soort “bandjes” die we in allerlei situaties gebruiken.
Ook als we online aan het shoppen zijn, leest ons onderbewustzijn mee en pikt dan allerlei triggers en signalen op die ons lees- en klikgedrag beïnvloeden. Een aantal van deze trigger-woorden zijn zo universeel en zo hard ingebakken dat ze bijna altijd werken.
5 van de woorden die ons instinctieve gedrag triggeren en beïnvloeden zijn: omdat, gratis, nu, jij en nieuw.
1. Omdat
Als je wilt dat mensen actie nemen, geef ze dan altijd een reden. Door gebruik te maken van woorden zoals “omdat” en “doordat”, geef je mensen die reden. Uit onderzoek blijkt dat het niet eens uitmaakt of het een valide reden is. Onbewust zien mensen al snel een logica als het woord omdat gebruikt wordt.
2. Gratis
Als iets gratis is, kost het niets. Mensen houden van gratis en in combinatie met een beperkt aanbod worden mensen zelfs heel hebberig.
Het woord gratis zegt tegen je onderbewuste ook dat er zich een kans voordoet zonder gevaar. Zonder potentieel verlies.
Een valkuil bij het woord gratis is dat men dan ook verwacht dat iets echt gratis is. Ze zijn daarna minder in de koopstemming. Dit woord kan je daarom het beste inzetten door bijvoorbeeld het gratis weggeven van een e-book via email. Zo zorg je ervoor dat je ze op een later moment weer kan mailen en ze dichter bij een aankoop kan brengen.
3. Jij
Mensen nemen eerder iets aan van een vriend dan van een bedrijf zonder gezicht. Maak het daarom zo persoonlijk mogelijk. Ook voelen zij zich door het woord jij direct aangesproken (u is bijvoorbeeld afstandelijker) en ze hebben eerder het idee dat hetgeen verteld wordt op zichzelf betrekking heeft.
4. Nu, direct en snel
Door woorden zoals nu, direct en snel te gebruiken, trigger je een gevoel van urgentie. De lezer heeft daardoor het idee dat hij snel moet handelen. Gebruik dit in combinatie met een product met een beperkte beschikbaarheid of een tijdelijke prijsverlaging om de hebberigheid van de lezer nog verder aan te wakkeren.
5. Nieuw
Als ons brein het woord “nieuw” leest, denkt het automatisch dat het om iets gaat dat we nog niet kennen en wellicht wel een kans voor ons kan bieden. Omdat het nieuw is, zijn er waarschijnlijk weinig anderen die er al vanaf weten. Dus biedt het de mogelijkheid er als eerste gebruik van de te maken om zo een voorsprong op anderen te behalen.
Hoe pas je dit toe?
Natuurlijk is het niet zo dat je deze woorden te pas en te onpas kan uitstrooien over je teksten. De woorden beïnvloeden de betekenis en de sfeer van de tekst als ook het gevoel de motivatie van de lezer. Het is daarom belangrijk dat je dit telkens goed test en meet of je verschil merkt in doorklikratios en conversies.
Wil je hier meer over lezen? Dan kan ik je aanbevelen het boek Invloed van Robert C. Cialdini te lezen.
Vind je dit waardevol?
Deel het dan met (iemand uit) je netwerk.
Vanwege mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, heb ik me gespecialiseerd in online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere internet marketing zaken.
Hier kun je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.
Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
En voeg me gerust toe op LinkedIn!