Ongeacht de markt waarin je opereert, klanten zijn continue online op zoek naar producten en diensten zoals die van jouw bedrijf. Op hun tablet, smartphone, laptop of pc. In de trein, op kantoor, thuis op de bank of ergens anders.
En dit neemt alleen maar toe!
Een goede presentatie van je bedrijf online is al een hele uitdaging. En goed gevonden worden vaak nog een veel grotere.
Vandaar hierbij een lijst met de prioriteiten voor jouw online succes waar je nu direct mee aan de slag kan.
1. Een eigen website, geen beperkingen
Het hebben van een eigen website is essentieel. Dit lijkt misschien heel voor de hand liggend, maar er zijn nog genoeg ondernemers die denken dat het hebben van een Facebook-pagina voldoende is.
Het voordeel van een eigen website is dat je niet afhankelijk bent en beperkt wordt door de mogelijkheden van andere platformen.
Facebook laat bijvoorbeeld jouw geplaatste berichten niet aan alle volgers van jouw pagina zien. Dat hebben ze eenzijdig besloten en daar kan jij niets aan doen.
Een eigen website hoeft helemaal niet veel te kosten. Bij Mijndomein.nl heb je al een webhostingpakket met domeinnaam voor € 39,- (incl. BTW) per jaar.
Vervolgens installeer je hier de gratis WordPress software op en je hebt al een draaiende website.
Voor het uiterlijk van je WordPress website zijn er verschillende gratis thema’s beschikbaar.
En als je een net wat professionelere uitstraling wilt hebben, zijn er zeer goedkope thema’s te koop via Themeforest.net. Daar koop je al een premium WordPress thema vanaf $29.
2. Een sterke domeinnaam, goed gevonden
Voor snelle vindbaarheid en snelle herkenbaarheid kan je het beste kiezen voor een generieke domeinnaam, waarin de naam of omschrijving van je product/dienst wordt genoemd.
Werk je bijvoorbeeld als kapper, dan is het goed om het woord kapper in je domeinnaam te hebben.
Gebruik je alleen je merknaam in de domeinnaam en is deze nog niet zo bekend, dan duurt het wat langer voordat je echt goed gevonden gaat worden en zal je echt in je merknaam moeten investeren voor herkenbaarheid.
Probeer er in ieder geval voor te zorgen dat de domeinnaam zo kort mogelijk is, zodat deze makkelijk te onthouden is.
Ben jij zelf als persoon een belangrijke factor voor je bedrijf? Dan kan je het beste (ook) je eigen naam als domeinnaam vastleggen.
Mensen doen nou eenmaal liever zaken met mensen dan met bedrijven.
Hoe persoonlijker je het maakt, hoe eerder men je kent. En als ze je kennen, zullen ze eerder zaken met je doen.
Grote kans dat er iemand anders met dezelfde naam als jij rondloopt, dus is het verstandig je naam zo snel mogelijk vast te leggen, voordat iemand anders deze kaapt.
Het beste kan je kiezen voor een domeinnaam die eindigt op .nl of .com
Is jouw domeinnaam (voornaam + achternaam) nog beschikbaar?
3. Mobiel vriendelijke website
Nu steeds meer bezoekers via hun smartphone op zoek zijn naar informatie, is het enorm belangrijk dat jouw website ook goed te bekijken is via smartphones en tablets.
Dit houdt onder andere in dat de pagina’s volledig op het scherm passen en dat de tekst dan gewoon goed te lezen is zonder dat men hoeft in te zoomen.
Waar je allemaal rekening mee moet houden voor het mobiel vriendelijk maken van je website en de voordelen van het hebben van een mobiel vriendelijke website kan je hier lezen.
4. Professionele uitstraling
Met één van de standaard-thema’s van WordPress heb je wel een volledig werkende website, maar nog geen professionele uitstraling.
Voor je uitstraling is het belangrijk dat er een duidelijke overeenkomst is bij alle visuele uitingen.
Je logo, de kleuren en vormen van de website, je visitekaartjes, etc. moeten allemaal dezelfde look & feel hebben.
Hiervoor kan je een logo, een huisstijl en een op maat gemaakt WordPress thema laten ontwerpen door een grafisch vormgever, maar voor bedrijven met een wat kleiner budget zijn er gelukkig alternatieven.
Een logo en een huisstijl kan je bijvoorbeeld heel goed laten ontwikkelen via het platform van Brandsupply.
Al voor € 100,- gaan er tientallen grafisch vormgevers voor jou aan de slag en na een door jou ingestelde periode bepaal je welk ontwerp je wilt.
De winnaar krijgt het geldbedrag en jij krijgt de bestanden toegestuurd.
Zit er niets tussen? Dan betaal je ook niets.
Lees hier meer over hoe dit in zijn werk gaat.
En zoals al eerder gezegd, kan je via Themeforest.net voor een paar tientjes al een professioneel thema voor je WordPress-website kopen.
5. Concrete online waarde propositie
Het is belangrijk dat bezoekers in één oogopslag weten wat ze van de website kunnen verwachten. Anders zijn ze zo weer weg.
Probeer daarom in één korte en bondige zin te omschrijven wat je te bieden hebt aan de bezoeker van je website. En maak het zo concreet mogelijk.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan een belofte die je maakt.
Ben je diëtiste, gebruik dan zoiets als “Slank in 8 weken” of heb je een bakkerij, gebruik dan zoiets als “De lekkerste broden van Utrecht”.
Bezoekers weten dan direct of ze op de juiste plek zijn.
Vaak genoeg zie ik nog bedrijven die veel wollige taal hiervoor gebruiken, waardoor je lang moet zoeken voordat je erachter komt wat het bedrijf nou doet.
Herken je het volgende?
“Onze klantgerichte organisatie levert betrouwbare software-oplossingen met een zeer concurrerende prijs/kwaliteit verhouding aan binnen en buitenlandse bedrijven.”
Voor een bezoeker die de website voor het eerst bezoekt, is dit totaal nietszeggend.
Dit zijn vaak ook bedrijven die niet durven te kiezen voor een bepaalde markt en iedereen willen behagen.
Het gevolg hiervan is dat bezoekers zich niet aangesproken voelen en daarom ook niet voor zo’n bedrijf kiezen.
Niet voor niets wordt vaak gezegd; “Als je zelf niet kiest, word je ook niet gekozen.”
6. Call to action: wat wil je dat bezoekers doen?
Bezoekers naar je website halen is een hele uitdaging.
Maar wat wil je dat ze doen als ze eenmaal op je website zijn? Maak dit duidelijk aan je bezoekers door een call to action (oproep tot actie).
Wil je dat ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Zorg er dan voor dat de knop voor het aanmelden prominent in beeld is.
Wil je telefonisch contact met bezoekers, plaats dan je telefoonnummer groot en duidelijk bovenaan je webpagina’s. Of gebruik een knop met “bel mij nu” en een contactformulier, zodat jij contact met hen kan opnemen.
Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar vaak genoeg is contactinformatie ver te zoeken. En hoe meer moeite bezoekers moeten doen, hoe eerder ze afhaken.
Wees tegelijkertijd zuinig met het aantal calls to action op je website, zodat het geen kermisattractie wordt met klik hier, klik daar, doe dit, doe dat, etc.
Als je in een winkel loopt, wil je ook niet dat er 3 verkopers tegelijkertijd op je af springen.
7. Zoekmachine optimalisatie. Google is je vriend
Door de enorme toename van informatie die over het internet verspreid wordt is het een grote uitdaging om nog gehoord te worden.
Gelukkig zijn zoekmachines hierin je beste vriend. Zij zorgen ervoor dat een zoeker de beste informatie kan vinden.
Het selecteren van wat de beste informatie is doen ze aan de hand van verschillende signalen en factoren.
Zorg er daarom voor dat jouw content voldoet aan de richtlijnen die Google hiervoor heeft opgesteld.
Zo heb je altijd een streepje voor ten opzichte van websites die dit niet hebben gedaan.
Voor je WordPress-website kan je gebruik maken van de gratis SEO-plugin van Yoast. Deze helpt je stap voor stap bij het optimaliseren van je webpagina’s en geeft adviezen voor verbetering.
8. Kwalitatieve content
Om echt indruk te maken op je bezoekers, maar ook op zoekmachines, doe je er goed aan zoveel mogelijk kwalitatieve content (afbeeldingen, tekst en video’s) te plaatsen op je website.
Als jij met jouw content de zoekvraag van een bezoeker het beste weet te beantwoorden, zullen zoekmachines zoals Google jou daarvoor waarderen en een hogere positie in de zoekresultaten geven.
Maar nog belangrijker is dat jouw bezoekers het zullen waarderen dat ze geholpen worden in hun zoekvraag. Ze zullen jou daardoor sneller vertrouwen en eerder zaken met je willen doen.
Wil je weten waar Google gebruikers naar op zoek zijn in jouw markt, welke zoektermen ze daarbij gebruiken en hoe vaak daar per maand op gezocht wordt? Met een zoekwoorden onderzoek krijg je een goed inzicht in het zoekgedrag van jouw doelgroep.
Een zoekwoorden onderzoek is niet alleen een goede basis voor het opzetten of optimaliseren van een website. Het geeft ook inspiratie voor het schrijven van nieuwe waardevolle content, zoals bijvoorbeeld blogberichten.
9. Reviews: wat zeggen anderen?
Natuurlijk kan je zelf heel goed vertellen wat de sterke punten van jouw bedrijf zijn en wat je voor je klanten kan betekenen. Maar zijn er ook mensen die dat kunnen bevestigen?
Bezoekers van je website zijn (bewust en vaak onbewust) op zoek naar bewijs hiervoor.
Omdat ze je nog niet kennen, weten ze niet of ze jou en wat jij allemaal zegt wel kunnen vertrouwen.
Het tonen van reviews op je website is daarom extreem waardevol.
Een andere optie is het tonen van het aantal likes en volgers die je hebt op social media. Voor veel mensen is dit al een indicatie dat je een bepaald track-record hebt opgebouwd en daarom te vertrouwen bent.
Voor webwinkels is er het keurmerk van Stichting WebwinkelKeur dat laat zien aan de bezoekers dat de webshop betrouwbaar is. Stichting WebwinkelKeur is het enige echte non-profit webwinkel keurmerk. Je kunt al lid worden voor slechts €7,- per maand.
10. Meet en analyseer met Google Analytics
Meten is weten en twee keer meten is zeker weten.
Met Google Analytics weet je precies wat er op jouw website gebeurt en kan je zien wat werkt en wat niet werkt.
Welke content wordt het beste bekeken? Via welke websites en social media platformen komen bezoekers op je website? Hoe lang blijven ze op je website? Bekijken ze je website via hun smartphone, tablet of pc?
Als je niet weet via welk kanalen de beste klanten komen, weet je niet in welke kanalen je meer of minder tijd, moeite en geld moet investeren.
Vind je dit waardevol?
Deel het dan met (iemand uit) je netwerk.
Vanwege mijn passie voor marketing en mijn interesse in de mogelijkheden van e-commerce, heb ik me gespecialiseerd in online marketing.
Regelmatig schrijf ik over conversie optimalisatie, social media, zoekmachine optimalisatie en andere internet marketing zaken.
Hier kun je bijvoorbeeld een lijst vinden met internet marketing tools die ik zelf gebruik en aanbeveel.
Wil je een update per mail ontvangen van nieuwe berichten? Schrijf je dan hier in.
En voeg me gerust toe op LinkedIn!